Right now, if you’re a creative and you feel like AI is coming for your job, I think that says something about your skill set right now.” – Jon Youshaei
Het gaat snel. Té snel, volgens steeds meer mensen. Tijdens de vele lezingen/trainingen die ik momenteel over AI mag geven, is naast verbazing vooral ook een stukje angst vaak zichtbaar aanwezig. AI-tools schrijven en vertalen teksten, bouwen websites en schrijven strategieen in seconden. De vraag rijst: waar blijft de mens in dit verhaal? Of concreter: hoe bereid je je voor op werk waarvan de functietitel nog niet eens bestaat?
We groeien in mijn optiek niet meer lineair van opleiding naar vaste baan tot pensioen, maar bewegen in een eindeloze cyclus van leren en werken. Dat vraagt iets nieuws van ons: een combinatie van menselijke en technologische vaardigheden die wendbaar zijn in een snel veranderende arbeidsmarkt.
AI zal banen vervangen, maar ook totaal nieuwe creëren. Geen sciencefiction, maar échte functies waarin menselijke kwaliteiten onmisbaar blijven. Een compilatie van wat ik voorbij heb zien komen in een aantal achtergrondartikelen:
AI-auditor – controleert of AI-besluiten kloppen en uitlegbaar zijn.
Ethisch coördinator – stelt verantwoorde grenzen voor wat AI mag doen.
Escalatie-officier – stapt in als empathie nodig is, bijvoorbeeld bij klachten of onderwijs.
AI-integrator – vertaalt AI naar werkende toepassingen in bedrijven.
AI-plumber – spoort fouten op in complexe AI-systemen.
Trainer – voedt AI met de juiste interne data.
Personality-designer – geeft AI een herkenbare toon of merkstem.
Assessor – kiest welke AI-tool het beste werkt en wanneer menselijke controle nodig is.
Story-designer – stuurt AI aan om iets te maken dat écht raakt.
HR-designer – ontwerpt beleid en cultuur met behulp van AI, maar met menselijk gevoel.
Ben jij al eens gaan nadenken wat je over 5-10 jaar doet in een ‘age of AI’?